Galeria jednego dnia
Projekt Galeria Jednego Dnia prowadzony cyklicznie przez Bałtycką Galerię Sztuki Współczesnej daje możliwość zaprezentowania swojej twórczości lokalnym artystom.
Zainteresowane osoby prosimy o kontakt:
[email protected]Ideą projektu jest promocja lokalnych artystów i umożliwienie prezentacji ich prac w prestiżowej przestrzeni wystawienniczej.
w ramach Nocy Muzeów 2023
Wernisaż w Noc Muzeów
13.05.2023 / 18.00
wstęp wolny
Mała Galeria Centrum Aktywności Twórczej w Ustce
ul. Zaruskiego 1a
Wystawa
13 – 28.05.2023
Na wystawie zostaną zaprezentowane obrazy z cyklu Zabawy z latawcami, którego tytuł został zaczerpnięty z instruktażowej książki o latawcach Pawła Elszteina z 1988 roku.
Zespół prac tworzy wgląd w proces składania latawca, ale też ma na celu procesowi właśnie nadać nadrzędną wartość. Zaprezentowane malarstwo odnosi się stricte do linii i plamy, a moją ingerencją w proces było przełożenie funkcji linii przerywanych z instrukcji na intensywność nakładanych na płótno plam. Taka translacja ma dla mnie znaczenie pod kątem interpretacji języka wizualnego, który mówi o relacjach między abstrakcją a figuracją. Powstałe napięcie ma prowadzić do dialogu, który jest szczególnie ważny na drodze dydaktycznej, czym się aktualnie zajmuję pracując z młodzieżą. W malarstwie sprawdzam jak dany kolor rezonuje z jakością materii malarskiej, która czasami przybiera formę i strukturę subtelnej mgły, a niekiedy odbijającego światło kawałka metalowej blachy. /Paulina Grosz/
Prace zostały zrealizowane ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego
Paulina Grosz – absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Pracuje głównie w medium malarstwa i obiektów malarskich. Ostatnie prezentacje to m. in. wystawa „Lot” w gdańskiej Plamie, „Skok przez płot” w Kolonii Artystów w Gdańsku, „Zasypianie”, udział w projekcie Windows 2020 kuratorowanym przez Annę Szynwelską, czyli instalacja „Grudzień” w tirze nad Motławą dla CSW Łaźnia, wystawa finalistów Nowy Obraz/Nowe Spojrzenie w Starej Papierni UAP w Poznaniu, prezentacja indywidualna „Dziesięć ostatnich obrazów”. Laureatka Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Wojciecha Fangora w Gdańsku oraz finalistka międzynarodowego STRABAG Artaward w Wiedniu. Od 2022 słuchaczka w Studium Pedagogicznym na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Aktualnie mieszka i pracuje w Słupsku, m. in. w pracowni rysunku i malarstwa Liceum Sztuk Plastycznych im. Stanisława Ignacego Witkiewicza.
PAWEŁ KĘDZIERSKI
Widziane moimi oczami…
Mała Galeria w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Zaruskiego 1a
Wernisaż
10.11.2022 / 17.00
Wystawa
11 – 27.11.2022
Paweł Janusz Kędzierski urodził się w 1950 roku w Lubrańcu na Kujawach. Od 1992 roku mieszka w Słupsku. Jest członkiem Klubu Plastyka, Stowarzyszenia Obszar Wrażliwości Artystycznej, Stowarzyszenia Marynistów Polskich, ZPARP O/koszaliński, Art. Friends. Swoje prace zaczął publicznie pokazywać od 2017 roku, do chwili obecnej miał 13 wystaw indywidualnych oraz brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych. Dwukrotnie brał udział w Konkursie SOWA – w 2018 roku akwarela „Zmienne Nastroje”, gdzie zdobył nagrodę. Twórczość Pawła Kędzierskiego wyrosła z fascynacji impresjonizmem, aczkolwiek jak sam zauważa – odnalazł „własny sposób” malowania. Od kilku lat zajmuje się również rzeźbą.
WOJCIECH MENDZELEWSKI
Faktory pamięci
Wernisaż
25 kwietnia 2018 / 17.00
Centrum Aktywności Twórczej w Ustce
ul. Gen. Zaruskiego 1a / Mała sala / I piętro
codziennie 10.00-18.00
wstęp wolny
Pamięć jednostki funkcjonuje w sposób świadomy lub nieuświadomiony w powiązaniu z pamięcią zbiorową poprzez przywoływanie i interpretację minionych wydarzeń i doświadczeń, kształtuje naszą tożsamość, teraźniejszość i ma wpływ na przyszłość. Niepamięć na równi ze wspominaniem jest czynnością społeczną, osadzoną w ramach wiadomości, czyli „strukturach społecznych, które jednoczą nasze myślenie i dzięki którym (nie) dokonują się rekonstrukcje [przeszłości]” Celem prezentacji jest postawienie pytań dotyczących pamięci /niepamięci, w aspekcie indywidualnym, zbiorowym, społecznym i kulturowym. Czy lepiej jest pamiętać czy zapomnieć? – to pytanie, obecnie, coraz częściej nam towarzyszy. Pamięć miejsc, zdarzeń, pokoleń. Dialog. Pamięć indywidualna. Pamięć zbiorowa. „Kultura pamięci”.
A może wygodniej i łatwiej nie pamiętać… A jeśli trudno nie pamiętać… nie zapomnieć…
Obecna aktywność, tempo funkcjonowania współczesnego świata, szum informacyjny powodują, że stajemy się uniewrażliwieni na przejawy doświadczeń, faktory pamięci. Przywołując słowa J. Assmanna „…pamięć kulturowa koncentruje się na takich punktach z przeszłości, które z czasem krystalizują się jako „figury symboliczne”, na których „opiera się nasza pamięć”. Dlatego przestaje ona być nierzeczywista, staje się natomiast rzeczywistością, która ma siłę normatywną i sprawczą w życiu społecznym
Wojciech Mendzelewski – ur. w 1969 r. w Lublinie. Absolwent IWA UMCS w Lublinie. Dyplom w pracowni rzeźby prof. Sławomira Mieleszko w 1994 r. Doktorat na Wydziale Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w 2007 r. Od 1997 r. pracownik dydaktyczny w Zakładzie Rzeźby Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. W latach 2009-2012 adiunkta w Zakładzie Rzeźby i Ceramiki prof. Adama Myjaka na WA UMCS w Lublinie. Obecnie adiunkt w Zakładzie Rzeźby i Technik Szklarskich dr hab. Ireneusza Wydrzyńskiego. W latach 2006-2007 Asystent na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Rzeszowskiego w Rzeszowie. Od maja 2010 roku Prezes ZPAP Okręgu Lubelskiego. W dorobku artystycznym 21 wystaw indywidualnych oraz udział w kilkudziesięciu pokazach zbiorowych sztuki w kraju i zagranicą. Autor kilkudziesięciu rzeźb plenerowych: Inowrocław, Jaworzno, Józefów, Mrągowo, Puck, Lublin. Uczestnik i laureat wielu konkursów rzeźbiarskich.
PAULINA KAWALEC
Continuum Kontemplacji
Wernisaż
6 kwietnia 2018 / godz. 17.00
Wystawa
7 – 29.04 / g. 17.00
Baszta Czarownic w Słupsku / Al. F. Nullo 8
wt. – nd. / 10.00 – 18.00
Świat przepełniony komunikatami wizualnymi sprawia, że oko, które jest odbiornikiem przyswaja wszystko. Myślę, że nie można powiedzieć tego samego o naszych umysłach, które rejestrują, ale coraz częściej stają się obojętne. Obraz dewaluuje się. Dochodzimy do krawędzi poznawczej. To co widzimy staje się efemerycznym doznaniem, które nie niesie dodatkowych bodźców. Giniemy w codzienności, przytłoczeni nie potrafimy odróżnić tego co dla nas jest dobre. Przez nadmiar bodźców, informacji nie potrafimy wybrać tego co najlepsze. Wielość impulsów sprawia, że z jednej strony wydaje się nam, że żyjemy najlepiej jak się da, a tak naprawdę boimy się zajrzeć do naszego wnętrza. Boimy się, że pod otoczką szczęścia znajdziemy coś co niekończenie nam się spodoba, że poczujemy zbyt wiele, złość, smutek, samotność. Przecież jesteśmy dostosowani ? Odwołuję się do prostych przekazów, by skłonić odbiorcę do refleksji. Refleksji nad samym sobą, ale też nad światem tym najbliższym jak i tym trochę bardziej oddalonym od nas. (Paulina Kawalec)
Paulina Kawalec – ur. 14 sierpnia 1986 r. w Słupsku, absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na kierunku fotografia. W swoich pracach pokazuje harmonię i ład natury w ostrym kontraście do chaosu rządzącego życiem człowieka. Ład i niestałość, piękno i groteska, łamanie tabu i przyznawanie się do ułomności człowieczeństwa, to wszystko stara się pokazać na swoich zdjęciach. Fascynuje się starą fotografią, odszukiwaniem stojących za zdjęciami historii ludzi i miejsc. Zbiera stare aparaty i albumy, które pomagają jej w oderwaniu od szarości dnia.
2011 – Udział w wystawie pt. „Słupsk w moim zwierciadle” – Mała Galeria SOK – Słupsk
2013 – Udział w wystawie studentów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu – Pracownia Duży Pokój – Warszawa
2013 – Udział w interdyscyplinarnej wystawie grupowej pt. „kwadrat-koło-trójkąt” – Festiwal. Nowej Sztuki lAbiRynT – Słubicki Miejski Ośrodek Kultury – Słubice
2016 – Udział w wystawie grupowej pt. „1/125” – Oranżeria Kultury – Lidzbark Warmiński
2016 – Prowadzenie warsztatów artystycznych – Oranżeria Kultury – Lidzbark Warmiński
2016 – Udział w wystawie grupowej pt. „1/125” – Galerie Švédská síň (Zamek XVI w.) – Nowe Miasto nad Metują
2016 – Publikacja zdjęć w piśmie FOTO IMPULS
2017 – Udział w indywidualnej wystawie pt. „Kontinuum Samotności Obrazu” – UAP
2017 – Udział w wystawie Pracowni Obrazu Centrum Aktywności Twórczej w Ustce – Baszta Czarownic – Słupsk
Krystyna Hrehorowicz
MALARSTWO
Wernisaż:
2 czerwca 2017 / g. 17.00
Wystawa:
3 – 11.06.2017
Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Gen. Zaruskiego 1a
/ mała sala / 1 piętro / Codziennie / godz. 10.00 – 18.00 / wstęp wolny
Krystyna Hrehorowicz ma na swoim koncie ponad 30 wystaw indywidualnych i wzięła udział w ponad 40-stu wystawach zbiorowych w Polsce 1978 – 2017 (m.in. w Krakowie, Zakopanem, Częstochowie, Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Koszalinie, Słupsku, Bytowie) oraz za granicą w latach 2005- 2014 (Włochy, Niemcy, Słowacja, Ukraina, Rumunia).
W 2009 roku, w Bytowie, obchodziła 30-lecie pracy twórczej, uwieńczone indywidualną wystawą w Muzeum Zachodniopomorskim. Od 2004 r. Należy do Stowarzyszenia Marynistów Polskich, a od roku 2006 do Stowarzyszenia Pastelistów Polskich. Trzykrotnie brała udział w Międzynarodowym Biennale Pasteli (2008, 2010, 2013). W 2000 r. uczestniczyła w Konfrontacjach Sztuki Kobiecej w Słupsku, gdzie prócz prezentacji swoich prac, wystąpiła również z pokazem autorskiej kolekcji mody.
Poza twórczością malarską zajmuje się również innymi dziedzinami sztuki i angażuje się w lokalne życie kulturalne swojego miasta – m.in. powołała w roku 2005 do życia grupę twórców „Obok Sztuki”, która funkcjonowała kilka lat, zaprojektowała płaskorzeźbę do kaplicy myśliwskiej w kościele św. Filipa Neri w Bytowie, ilustrowała tomiki poezji p.Henryka Czyża oraz liczne zbiory wierszy swojej mamy, a dzieje jej burzliwego życia, na podstawie zapisków i wspomnień, opisała w biograficznej książce p.t. „RAJA” wydanej w 2013 r.
CZESŁAW CEKAŁA
Wernisaż:
23 marca 2017, g. 17:00
Wystawa fotografii:
24.03 – 02.04.2017
Baszta Czarownic / al. F. Nullo 8 / Słupsk
Czesław Cekała fotografią zajmuje się od ponad pięćdziesięciu lat. Pasjonat fotografii analogowej, konstruktor aparatów fotograficznych wielkoformatowych. Brał udział w licznych plenerach i konkursach fotograficznych, w których otrzymywał nagrody i wyróżnienia.
ZBIGNIEW BARTUŚ
Znikające miasta
Mała galeria / Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Gen. Zaruskiego 1a
Wernisaż / 21.01.2017 / g. 17.00
Wystawa fotografii
22.01 – 4.02.2017
codziennie od 10.00 do 18.00
wstęp wolny
Bhaktapur / Bhadgaon założone w IX w., od 1382 r. było stolicą Nepalu. Jedno z trzech miast królewskich w Dolinie Katmandu, pozostałe to Patan i Katmandu – Epicentrum trzęsienia ziemi w 2015 r.
fot. / Joanna Żuraw, Krzysztof Tomasik
WOJCIECH CHRZĄSTOWSKI
Światło, Czas, Ślad
Baszta Czarownic / al. F. Nullo 8 / Słupsk
Wernisaż / 12.10.2016 / g. 17.00
Wystawa potrwa do 16.10.2016
„Słupsk widziany Camerą Obscurą to unikalny zbiór fotografii.
Jako pierwszy utrwaliłem na błonie płaskiej 9×12 cm za pomocą ręcznie wykonanego aparatu najbardziej magiczne zakątki naszego miasta. Stykowe odbitki wykonane w ciemni fotograficznej pozwoliły mi zaprezentować fenomen fotografii otworkowej. Powracam do źródeł fotografii jednocześnie nadając miastu współczesny wymiar.”
Wojciech Chrząstowski – członek Słupskiego Klubu Fotograficznego Fotoaktywni oraz uczestnik zajęć w Pracowni Fotograficznej Słupskiego Ośrodka Kultury współtwórca Słupsk Street Photography,pasjonat starych aparatów i technik fotograficznych. Twórca aparatów otworkowych na podstawie szkiców Leonarda da Vinci, laureat wielu konkursów fotograficznych krajowych i zagranicznych, Miłośnik historii Słupska.
19.04.2016 – Małgorzata Zelek
RZYMIARKA
Galeria Kameralna
ul. Partyzantów 31a w Słupsku
Wystawa potrwa do 22.04.2016
W ramach projektu „Galeria Jednego Dnia” w Galerii Kameralnej zostanie zaprezentowana twórczość Małgorzaty Zelek. To twórczość powstała w wyniku eksperymentu, który artystka podejmuje wobec: materiału, formy, faktury oraz relacji z człowiekiem i przestrzenią.
Ważnym etapem poszukiwań M. Zelek jest praca dyplomowa Alicja w Krainie Czarów – szkice, zrealizowana w pracowni kostiumu teatralnego prof. Ireneusza Domagały na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.
Artystkę szczególnie interesuje układ zależności ciało – umysł, który zobrazowany jest przez liczne metamorfozy głównej bohaterki powieści Lewisa Carrolla. Wygląd Alicji jest odbiciem stanu jej umysłu: jest albo za mała, albo zbyt dorosła do pewnych sytuacji. Relację wnętrze – zewnętrze artystka podkreśla w kostiumach wykorzystując ich dwustronność i możliwość przeobrażania.
Do projektu Małgorzata Zelek zaprosiła Olgę Kebas, która zajmuje się tańcem współczesnym. Praca jest efektem wspólnego procesu poszukiwań i wymiany doświadczeń.
Małgorzata Zelek – scenograf, kostiumograf, absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na wydziale Scenografia, projektowanie ubioru. Dyplom w pracowni kostiumu teatralnego prof. Ireneusza Domagały na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Od 2010 roku pracuje przy współtworzeniu scenografii i kostiumów do filmów i spektakli w całym kraju. W 2015 roku nominowała była do Konkursu o Nagrodę Scenograficzną im. J. Moskala w Muzeum Śląskim w Katowicach. Zwyciężczyni VII Biennale Miniatur Tkackich dla Studentów Szkół Artystycznych we Włocławku.
14.01.2014 – Małgorzata Przewies
Baszta Czarownic
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom w Międzywydziałowym Instytucie Nauk o Sztuce o kierunku Edukacja Artystyczna u dr Łukasza Guzka. Aneks z malarstwa.
Obecnie pracownik Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku na stanowisku specjalisty ds. edukacji artystycznej.
Prace zaprezentowane podczas Galerii Jednego dnia będą skupione wokół studyjnego dorobku akademickiego, pracy dyplomowej „Horyzonty” oraz malarskich poszukiwań zainspirowanych tematem tożsamości artysty ze sferami życia i śmierci.
24.06.2013 – „Notatnik” Krzysztof Przewoźny
Galeria Kameralna
Mieszka i pracuje w Słupsku. Prócz malarstwa tworzy video, instalacje, obiekty oraz fotografie.
NOTATNIK
Projekt Notatnik to luźny zapis odwołujący się głównie do znaczeń i skojarzeń kolorystycznych.
Kolor jest znakiem, który w zależności od kontekstu może zmieniać znaczenie.
Płaszczyzny obrazów ułożone w zaaranżowanym ciągu lub grupie mieszają się z gestem malarskim tworząc autonomiczną anegdotę.
WYBRANE WYSTAWY INDYWIDUALNE LUB WSPÓLNE IDEOWO:
1992 – malarstwo / galeria MCK, Słupsk
1993 – malarstwo / Galeria Kameralna, Słupsk
1994 – założenie GALERII NIEPUBLICZNEJ (GN), pokaz jednodniowy instalacji, Mirosław Kaźmierski & Przewoźny / ul. Wileńska, Słupsk
1994 – instalacje – Kaźmierski & Przewoźny / ul. Armii Krajowej (GN) Słupsk
1995 – działanie plenerowe / Łeba (GN)
1995 – „sztuka prywatna” działanie jednodniowe, instalacje / ul. Wileńska, Słupsk
1996 – „kurohuśtawka”, „łysa z kosą”, „nadmuchani”, „koledzy – koleżanki” instalacje, Kaźmierski & Przewoźny / (GN) ul. Lutosławskiego, Słupsk
2002 – „Układ” fotografia i instalacja, Karolina Wysocka, Krzysztof Przewoźny / Kaplica św. Jerzego, Słupsk
2006 – malarstwo / Galeria Kameralna, Słupsk
2006 – malarstwo, instalacja, video / lokomotywownia, Słupsk
2008 – instalacja / lokal 29, Gdynia
UDZIAŁ W WYSTAWACH ZBIOROWYCH:
1988 – malarstwo / podziemia kościoła Marii Magdaleny, Przemyśl
1990 – malarstwo / BWA Rzeszów
1991 – malarstwo, Kazimierz Jałowczyk, Mirosław Kaźmierski, Przewoźny / teatr Rondo, Słupsk
1994 – „Nowa Ekspresja” / Galeria Południowa, Szczecin
1994 – „Nowa Ekspresja” / galeria miejska, Kaliningrad
1994 – „Sztuka dla sztuki”, wystawa pokonkursowa / Koszalin, BGSW Ustka
2003 – „Młodzi zdolni” / Galeria Kameralna, Słupsk
2004 – „obraz roku” art&business / Warszawa
2008 – malarstwo, video / Flensburg
Jegoprace można było oglądać przez cały dzień w Galerii Kameralnej.
19. 03. 2013 – Adam Mroczek
Galeria Kameralna
Jego filmy dokumentalne, etiudy i inne formy filmowe można było oglądać przez cały dzień w Galerii Kameralnej.